Dat de avond van 17 november de geschiedenis in moge gaan als het ‘Appeltaartoverleg’… De appeltaart werd de bewonerscommissie Noordse Park en Nijenoord ooit door een Mitros medewerker beloofd als de commissie de ‘verplichte’ plaatsing van brandwerende plafonds wisten tegen te houden. De bewonerscommissie had  het gevoel dat Mitros hen en de huurders rondom het Noordse Park en Nijenoord eigenlijk de maatregelen had willen laten slikken en stikken in de stof en troep met het voorgespiegelde beeld van een mooiere huurwoning. De bewoners hadden overduidelijk hun daar zo hun eigen idee over.

Foto: Takeaway (Eigen werk) via Wikimedia Commons

Foto: Takeaway (Eigen werk) via Wikimedia Commons

Dat het de bewonerscommissie, met hulp van de Woonbond ooit zou lukken had deze medewerker – en met hem waarschijnlijk een veel grotere groep binnen Mitros – nooit verwacht. De dringende maatregelen hadden voor de meeste bewoners  een enorme impact – en het tegenhouden ervan was dan ook een grote opluchting voor veel huurders en een grote winst voor de commissie. Uiteindelijk was iedere huurder vrij om ervoor of ertegen te kiezen. Alleen de taart liet op zich wachten.

Maar toen was er die dinsdag 17 november. Op deze avond vond  een gesprek plaats tussen de Bewonerscommissie Noordse Park & Nijenoord-Oost en Lucas de Boer, Manager Wonen bij Mitros. Dit gesprek had verschillende doelen en zowel vanuit de Mitros als de bewonerscommissies was er hoop op een aantal verbeteringen in contact, communicatie en participatie, het meedoen van bewoners in en rond hun huurhuis. Tijdens het gesprek is duidelijk geworden dat een groot deel van de mogelijke verbeteringen in de toekomst, afhankelijk zullen zijn van een cultuuromslag binnen Mitros. De hoop is dat de De Boer dit voor elkaar krijgt. De bewonerscommissie heeft in ieder geval zijn wil en bevlogenheid kunnen zien die avond.

Het was een goed gesprek en de bewoners voelen zich eindelijk weer gehoord. Mitros erkende eindelijk volmondig en hartgrondig dat het laatste onderhoudsproject Noordse Park & Nijenoord dramatisch is verlopen. Zelfs een interne evaluatie heeft dat  aangetoond. Natuurlijk zijn er ook bij enkele woningen wel positieve geluiden te horen, maar met de inzichten van nu had er destijds nooit zoveel vaart gemaakt mogen worden met de onderhoudsmaatregelen. De erkenning van Mitros dat dit nooit zo had mogen verlopen komt laat, maar is desondanks een goed teken.

Hoe het nu verder gaat is afwachten, want een cultuurverandering is niet van vandaag op morgen gerealiseerd. Klanttevredenheid is de stip aan de horizon voor de managers van Mitros, en dat betekent onder andere het doen van projecten die je goed kunt uitleggen aan huurders. In de basis moeten Mitros en de huurders elkaar weer kunnen vertrouwen. Er blijkt een grote ‘angstcultuur’ binnen Mitros te bestaan ten aanzien van bewonersparticipatie en er is nog een lange weg te gaan. Desondanks kijken we met hoop naar de toekomst.

Heb je een vraag voor Mitros mail dan naar: vraag@mitros.nl, dan zou het vanaf nu helemaal goed moeten komen. We zijn als Bewonerscommissie benieuwd of de Noordse Parkbuurt en omgeving  deze cultuuromslag al voelt. Voel je je gehoord, worden afspraken nagekomen en reparaties hersteld?

De huidige Bewonerscommissie leden zijn Hans Bosman, Ineke van Essen, Rico Goudriaan, Marinus ter Horst, Rob Steinebach, Daisy Thé, Joska Tuytel en Robbert van Vliet. Laat je horen! En wil je meedoen? Dat kan altijd. Mail dan naar info@noordsepark.nl.

Bewaren