Afgelopen maandag, 12 november, kwamen huurders van een Mitroswoning in de David van Mollemstraat, Engelen van Pijlsweertstraat, Oude Pijlsweerdstraat, Schouwweteringstraat, Enthofstraat, Kokkenhoflaan en Noordse Parklaan bij elkaar in de Speeltuin van het Noordse Park. Aanleiding was de aanhoudende onzekerheid rondom de renovatie- en verkoopplannen van Mitros.

De Bewonerscommissie Noordse Park maakt zich zorgen over de houding van Mitros. Al jaren worden wij in onzekerheid gehouden over de plannen met onze woningen. Nu is er opnieuw onzekerheid over renovatie en de voorgenomen verkoop van onze woningen. Op 27 september ontvingen alle huurders een brief van Mitros waarin te lezen is dat de plannen voor renovatie niet worden uitgevoerd, omdat Mitros minder geld ter beschikking heeft. Dat vinden wij dat een kwalijke zaak. Wij horen regelmatig klachten over tochtige woningen en vocht in de muren. Daarnaast blijven de plannen rondom de voorgenomen verkoop van de woningen onzeker. Dat vinden wij niet acceptabel: Mitros moet zijn huurders duidelijkheid bieden in het proces van renovatiekeuzes en verkoopplannen.

Daarom inventariseert de Bewonerscommissie Noordse Park nu de klachten zodat we Mitros kunnen dwingen wel te renoveren, in ieder geval op het gebied van ernstige klachten. Wanneer Mitros weigert de klachten op een constructieve manier te verhelpen, onderzoeken wij of we gezamenlijk met deze klachten naar de Huurcommissie kunnen gaan of dat we de huurders daarbij kunnen ondersteunen.

Bij ernstige nalatigheid op het gebied van onderhoud kan de Huurcommissie Mitros sancties opleggen. Mocht daarvan sprake zijn dan kan Mitros op deze manier gedwongen worden achterstallig onderhoud te doen. Bij het niet uitvoeren van onderhoud kan de verhuurder gedwongen worden de huur te verminderen totdat de klachten verholpen zijn. Bij zeer ernstige gebreken kan dat zelfs oplopen tot een tijdelijke huurvermindering van 40 procent totdat de klachten zijn verholpen. Heeft u ook klachten over gebreken aan uw woning? Wij horen het graag, zodat we samen met u kunnen kijken hoe we Mitros op deze gebreken kunnen aanspreken!

Voor meer informatie:
> www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning
> www.huurcommissie.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
> Rob Steinebach (sociaal makelaar): 030-2333315
> Robbert van Vliet (lid bewonerscommissie): 030-2722986 of info@noordsepark.nl.

Lees meer over de financiƫle problemen van Mitros in dit artikel (klik op het artikel voor een grote versie):